Lab CCNP

FAQ

Moderatorzy: mikrobi, aron, garfield, gangrena, Seba

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
peper
CCIE / Site Admin
CCIE / Site Admin
Posty: 4997
Rejestracja: 13 sie 2004, 12:19
Lokalizacja: Warsaw, PL
Kontakt:

Lab CCNP

#1

#1 Post autor: peper »

Dobra, wątek do dyskusji składu sprzętowego home labu pod CCNP.

Primo, uważam, że należy się skupić na znalezieniu rozwiązania, które nie spowoduje upadku finansów domowych przeciętnego Kowalskiego i na którym da się przećwiczyć większość zagadnień. Lab pod wszystkie zastosowania będzie drogi.

Co mamy do przećwiczenia pod konkretne examy:

BSCI: static routing, RIP, EIGRP, OSPF, IS-IS, BGP, redystrybucja

BCMSN: VLANy, VTP, aggregacja, redundancja, STP, milticast i podstawy QoS

BCRAN: PPP, ISDN, DSL, Frame Relay, NAT, podstawy security (AAA, TACACS, RADIUS, encryption)

CIT: wszystko po trochu


No to teraz co będziemy potrzebowali pod konkretne examy. Przyjmijmy założenie, że nie bawimy się w bootowanie routerów z obrazów poprzez sieć. Oczywiście w ten sposób możemy obejść część problemów, lecz nie jest to rozwiązanie najwygodniejsze. Podane rozwiązania są oczywiście wersją minimum, nigdy nie zaszkodzi lepszy sprzęcik lub większa ilość Flash/RAM.

BSCI
--------------
Ponieważ do przećwiczenia zagadnień związanych z protokołem IS-IS potrzebujemy routera z IOS w wersji enterprise dwa routery muszą posiadać konfigurację pamięciową 16/16, inaczej IOS Enterprise nie ruszy. Do pozostałych protokołów wystarcza IOS w wersji IP, który w wersji 11.x rusza na 4/8, w wersji 12.x w 8/8.

BCMSN
--------------
Tu wiem chwilowo praktycznie nic :( Niech się ktoś rozeznany wypowie


BCRAN
--------------
Najdroższa część tej zabawy to symulator ISDN. Rozwiązaniem mogą być 2 linie ISDN w domu i plan taryfowy z darmowymi wieczorami i weekendami (kolega ma, będziemy niedługo szaleć :P). No I conajmniej 2 routerki z ISDN BRI. Wystarczą modele 2503.

Połączenia Frame Relay można zasymulować na routerze z większą ilością portów serialowych. Ja do tego używam 2523, bez Token Ringa jest chyba 2521.

Do PPP wystarcza jakikolwiek router z serialami, DSLa to niezbyt da się zasymulować. No, chyba że ktoś ma router 2600 z modułem DSLowym, ale to obecnie droższa impreza. No i łącze DSL w domu of course.

NAT jest na każdym typie IOS. Co do bajerów z bezpieczeństwa nie wiem.

CIT
--------------
Generalnie wszystko co powyżej tylko bawimy się poleceniami show, debug itp.



Pomijając kwestię switchy do pozostałych części labik może wyglądać następująco:

1) 2523 (16/16) Enterprise
2) 2503 (16/16) Enterprise
3) 2503 (8/8) IP
4) 2501 (8/8) IP
5) 2501 (8/8) IP

Z tych 5 urządzeń zakładając ze 1) będzie pracował jako switch FR jesteśmy w stanie zbudować sensowną topologię. Dodając do tego jeden switch jesteśmy w stanie w pełnej lub ciutkę ograniczonej formie przećwiczyć większość zadań z książek (poprostu końcowe połączenia symulujemy zo pomocą lo.

Do tego oczywiście muszą dość switche, ale ponieważ nie zagłębiałem się jeszcze w te tajniki (czyt. jestem na etapie BSCI i chwilowo nie mam czasu) to nie wypowiadam się co i jak

Awatar użytkownika
peper
CCIE / Site Admin
CCIE / Site Admin
Posty: 4997
Rejestracja: 13 sie 2004, 12:19
Lokalizacja: Warsaw, PL
Kontakt:

#2

#2 Post autor: peper »

Tak jeszcze z moich notatek znalezionych w jakimś pliku, wycięte zapewne z jakiś forów lub grup dyskusyjnych
Here's a good CCNP lab:

2501
2509 (or 2511)
2513
252x (2520, 2521, 2522, or 2523)
19xx switch with enterprise ios

That is a good CCNP type kit.
A to przykład jakiegoś laba do CCNP w stanach:
Router Model Ram / Flash IOS Version
R1 3640 16/64 12.2
R2 2611 16/48 12.2
R3 2611 16/48 12.2
R4 2514 16/16 12.2
R5 2514 16/16 12.2
R6 2503 16/16 12.2
R7 2501 16/16 12.2
R8 2610 16/48 12.2
R9 2514 16/16 12.2
R10 3640 16/64 12.2
R11 2514 16/16 12.2
R12 2514 16/16 12.2
FR SW 2523 16/16 12.2


Switch Model IOS Version
Cat 3550-1 Catalyst 3550 EMI 12.1
Cat 3550-1 Catalyst 3550 EMI 12.1
ATM LS 1010
I jeszcze wyciąg z FAQ alt.certification.cisco:
1. For BSCI you will want the following:

4 2501s (if you get 5 or 6, you can do every lab in all Cisco Press
material)
1 2520 to build a frame-relay cloud
1 2509 to function as a comm server to access your routers from one console

Note: For BCRAN you will need a few routers with BRI interfaces, so you
might plan ahead and get two 2503s and two 2501s instead of all 2501s which
are a few dollars cheaper. In addition, if you want to do inter-VLAN routing
labs with external router (there are a few labs on this but major focus is
using route switch module with 3550 or 6500), you will want a 2612 (minimum
router with 802.1q capability) with an IOS (12.2.20 or later) that provides
802.1q for the 2600 series.

2. For BCMSN you will need the following:

1 2950 (a must and get a current image 12.1.20 or above for all advanced STP
features)
1 3550 (a must and get an EMI image)
1 2612 (just for a few scenarios for Inter-VLAN routing with external
router)

If you have the budget, get two 2950s to get full benefit from some of the
labs (PVSTP, VTP Pruning, EtherChannel).

This is overkill, but if you have the budget (and are planning for CCIE), go
for it all and get the 2nd 3550. This is needed to do PVST load balancing as
well as full benefit from multiple instance STP lab scenarios.

3. For BCRAN assuming you got routers with BRI interfaces, you will need
some modems, POTS simulator, and an ISDN simulator.

Awatar użytkownika
marcins
Site Admin
Site Admin
Posty: 3185
Rejestracja: 22 mar 2004, 09:05
Kontakt:

#3

#3 Post autor: marcins »

maly tip: mozna ladowac soft z TFTP Servera, aby zaoszczedzic na flashach.

A to przykład jakiegoś laba do CCNP w stanach:
Cat 3550-1 Catalyst 3550 EMI 12.1
Cat 3550-1 Catalyst 3550 EMI 12.1
ATM LS 1010
jest to ma byc do CCNP to ja dziekuje :)
2. For BCMSN you will need the following:
1 3550 (a must and get an EMI image)
bez jaj ...switching da sie zdac bez 3550

Awatar użytkownika
peper
CCIE / Site Admin
CCIE / Site Admin
Posty: 4997
Rejestracja: 13 sie 2004, 12:19
Lokalizacja: Warsaw, PL
Kontakt:

#4

#4 Post autor: peper »

marcins pisze:maly tip: mozna ladowac soft z TFTP Servera, aby zaoszczedzic na flashach.
Jasne, o tym należałoby wspomnieć w FAQ i pokazać jak to zrobić. Tylko, że jak proponujemy laba, to proponujmy tak by było to wszystko na urządzeniach. Tak mnie się przynajmniej wydaje

Awatar użytkownika
teque
wannabe
wannabe
Posty: 131
Rejestracja: 17 maja 2005, 21:23

#5

#5 Post autor: teque »

chlopaki powoli..

rozwiazmy to tak, na tapecie mam sprzet do laba do ccnp


moze podzielmy to w taki sposob:
1) zalecany sprzet do zajec przez cisco, do tego ceny, sposob polacznia - oczywiscie dla celow orientacyjnych

2) najtanszy mozliwy lab do ccnp do zlozenia samemu - takie obsolutne minimum

3) lab bedacy rozbudowa tego z pkt 2 przy zalozeniu ze mamy wiecej kasy.
Jesli np w 2) wyjdzie nam z 6tysiakow to tutaj radzimy co dokupic
jesli mamy np 10tysiakow (kilka osob przykladowo robi zrzutke).

przede wszystkim bazujmy na wlasnych doswiadczeniach ze skladaniem laba

Awatar użytkownika
peper
CCIE / Site Admin
CCIE / Site Admin
Posty: 4997
Rejestracja: 13 sie 2004, 12:19
Lokalizacja: Warsaw, PL
Kontakt:

#6

#6 Post autor: peper »

teque pisze: moze podzielmy to w taki sposob:
1) zalecany sprzet do zajec przez cisco, do tego ceny, sposob polacznia - oczywiscie dla celow orientacyjnych
Cisco gdzieś tam wypisało co powinien zawierać lab akademii na poszczególne certy. Tyle, że do domowego użytku nie potrzeba aż tyle. Z podawaniem cen bym się wstrzymywał. Poprostu to nie ma sensu, ceny są zawyżone niejednokrotnie okrutnie. Trudno znaleść uczciwego człowieka, na szczeście przynajmniej jeden taki jest.

Co do łączenia to ja wogóle myślę, ze można pokusić się o stworzenie kilku przykładowych topologii.
teque pisze: 2) najtanszy mozliwy lab do ccnp do zlozenia samemu - takie obsolutne minimum
Nie po cenach ale ok, takie zupełne minimum sprzętowe
teque pisze: 3) lab bedacy rozbudowa tego z pkt 2 przy zalozeniu ze mamy wiecej kasy.
Jesli np w 2) wyjdzie nam z 6tysiakow to tutaj radzimy co dokupic
jesli mamy np 10tysiakow (kilka osob przykladowo robi zrzutke).
Jak już wspomniałem nie wspominajmy nic o cenach.
teque pisze: przede wszystkim bazujmy na wlasnych doswiadczeniach ze skladaniem laba
No takie jest założenie, co nie znaczy, że nie możemy zobaczyć co inni proponują

Awatar użytkownika
teque
wannabe
wannabe
Posty: 131
Rejestracja: 17 maja 2005, 21:23

#7

#7 Post autor: teque »

peper pisze: Poprostu to nie ma sensu, ceny są zawyżone niejednokrotnie okrutnie.
tak, zgadzam sie
peper pisze: Co do łączenia to ja wogóle myślę, ze można pokusić się o stworzenie kilku przykładowych topologii.
jasne, takich topologii na ktorych mozna bedzie jak najwiecej przecwiczyc

peper pisze: Jak już wspomniałem nie wspominajmy nic o cenach.
hmm, ale jakis pulap calej konfiguracji przydalby sie

peper pisze: No takie jest założenie, co nie znaczy, że nie możemy zobaczyć co inni proponują
nasze mozliwosci w kestii zakupu sprzetu sa mniejsze niz gosci w US czy UK, przede wszystkim trzymajmy sie polskich realiow

pozdro

Awatar użytkownika
peper
CCIE / Site Admin
CCIE / Site Admin
Posty: 4997
Rejestracja: 13 sie 2004, 12:19
Lokalizacja: Warsaw, PL
Kontakt:

#8

#8 Post autor: peper »

teque pisze:
peper pisze: Jak już wspomniałem nie wspominajmy nic o cenach.
hmm, ale jakis pulap calej konfiguracji przydalby sie
Wiesz, górny pułap rozsądnych cen na dane urządzenie mogę ci na priv powiedzieć jaki uważam że jest. Wszystko zależy od modelu urządzenia, konfiguracji pamięciowej, modułowej, dodatków itp. Dlatego uważam jakiekolwiek podawanie cen za bezsens.

Awatar użytkownika
Mike
wannabe
wannabe
Posty: 273
Rejestracja: 30 sie 2004, 18:31

frame-relay switch tip

#9

#9 Post autor: Mike »

http://www.internetworkexpert.com/resou ... -relay.htm

jak komus zbraknie portow to czemu nie?
tunnel dziala takze po eth (przetestowane 8)

Zablokowany